skip to main content

Προμαχώνας – Ορεινή – Μητρούσι (Νομός Σερρών)

Κατηγορία

: Χωματόδρομος

Δυσκολία διαδρομής

: Open[διαδρομη για απλο 4χ4 ή SVB]

Trial [Διαδρομη για εξοπλισμενο 4χ4 με αργα και κεντρικο κλειδωμα και οδηγικη εμπειρια]

Σήμανση

: Όχι

1. Προμαχώνας – Άγγιστρο [open]

Η απόσταση Προμαχώνας – Άγγιστρο είναι 8 χλμ, φρέσκο-επιστρωμένου, ασφάλτινου δρόμου δύο κατευθύνσεων. Σε όλες τις εποχές του χρόνου είναι προσπελάσιμος και τον χειμώνα δεν πιάνει παγωνιά.

Διαδρομή

Η διαδρομή ξεκινά από τα πρώτα σπίτια της κοινότητας Προμαχώνα, η οποία είναι χτισμένη 500μ πριν τα σύνορα Ελλάδας – Βουλγαρίας. Ο δρόμος περνάει μέσα από το χωριό και κατευθύνεται για το Άγγιστρο ΝΑ. Μόλις βγαίνουμε από το χωριό φαίνονται καθαρά τα κτίρια των συνόρων. Στην αρχή της διαδρομής υπάρχουν αμμόλοφοι που στις πλαγιές τους την άνοιξη φιλοξενούν πουλιά, κυρίως μελλισοφάγους, για τα οποία έρχονται και αρκετοί φωτογράφοι άγριας φύσης. Η διαδρομή μέχρι το Άγγιστρο δεν έχει κάτι ιδιαίτερο να δείξει. Κατά το μήκος της διαδρομής βρίσκουμε γύρω χαμηλή βλάστηση. Περίπου στα 2.000 μ σε κατηφόρα, βρίσκεται στα αριστερά το εμπορικό κέντρο PROCOM. Από το σημείο αυτό και μέχρι την πρώτη ταβέρνα “Ο Πλάτανος” (5.200 μ) η βλάστηση είναι χαμηλά δένδρα δρυός. Παντού παρατηρούμε φυλάκια και το συναίσθημα των συνόρων είναι αρκετά έντονο. Μετά από περίπου 3.000 μ διαδρομή (8.000 μ) ανάμεσα σε πλαγιές δένδρων ανοίγεται μπροστά  μας ορεινή πεδιάδα και αρχίζουν τα πρώτα κτίσματα της κοινότητας Αγγίστρου. Ενώ ο δρόμος φαίνεται μοναχικός, ιδιαίτερα το βράδυ, μπαίνεις μετά από λίγη ώρα σε μεγάλο οικισμό, τις πρωινές ώρες γεμάτο ζωή και το βράδυ φώτα παντού. Ο δρόμος είναι πολυσύχναστος και έχει καλή σήμανση. Η σύνδεση με τον υπόλοιπο Νομό γίνεται με όλα τα μέσα.

Το Άγγιστρο είναι ένας ιδιαίτερα σημαντικός προορισμός λόγο του Βυζαντινού χαμάμ και έχει μεγάλη επισκεψημότητα καθ’ όλη την διάρκεια του έτους. Υπάρχουν ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι τα παλιά εγκαταλειμμένα πετρόχτιστα σπίτια και το παλιό ρολόι του χωριού.

2. Άγγιστρο – Καρυδοχώρι  [ Trial ]

23 χλμ ορεινής διαδρομής, χωματόδορομος (μέσον μετακίνησης 4x4 ΜΟΝΟ) – (αφαιρούμε από τα 23 χλμ  τα 2,5 χλμ που βγαίνουμε από τα βουνά και συναντάμε οδικό δίκτυο Σιδηροκάστρου – Καρυδοχωρίου)

Μπαίνοντας στο Άγγιστρο οδηγούμε, στον μοναδικό, κεντρικό δρόμο έχοντας ως ορόσημο το παλαιό ρολόι. Από εκεί συνεχίζουμε αφήνοντας την εκκλησία στα δεξιά και δίπλα από το γήπεδο μπαίνουμε στον χωματόδρομο. Φαίνονται σημάδια από καλντερίμι. Η βλάστηση είναι χαμηλή και αμέσως καταλαβαίνεις πως είναι κρυψώνες άγριας ζωής (μικρά θηλαστικά). Στα πρώτα 4 χλμ συναντάμε εκκλησάκι. Ο δρόμος είναι αργιλώδης με ασβεστοειδή πετρώματα περιμετρικά, τον χειμώνα δεν δημιουργεί ιδιαίτερες λάσπες. Μπροστά μας ορθώνεται ο ορεινός όγκος του Αγγίστρου. Δάσος χαμηλής βλάστησης παντού. Στα 4.400 μ πάμε αριστερά σε δρόμο ανηφορικό, ορεινός, χωρίς αλλαγή στην μορφολογία του εδάφους και της βλάστησης. Στα 4.900 μ μπαίνουμε αριστερά στον καλά πατημένο χωματόδρομο, είμαστε ήδη 300 μ ψηλότερα από το τελωνείο. Στο βάθος φαίνεται η πεδιάδα του Μέλνικ (Βουλγαρία). Παντού μοσχοβολάει ρίγανη. Στα 8.500 μ μπαίνουμε σε δάσος με ψηλή βλάστηση φουντουκιές, φλαμουριές και γίνεται διαπλάτυνση του δρόμου. Στα 10.300 μ συναντάμε το φυλάκιο της Καλής, βρισκόμαστε ανάμεσα σε βουνά. Στις κορυφές αν προσέξουμε θα διακρίνουμε πολυβολεία. Ειδικά έχοντας μπροστά μας το φυλάκιο αν κοιτάξουμε αριστερά (βόρεια) στο βουνό ξεπροβάλλουν τσιμεντένιες πολεμίστρες, το σημείο αυτό είναι στένωμα και το φυλάγανε πολύ καλά στις επιδρομές των εχθρών. Είναι συνέχεια της οχυρωματικής γραμμής Μεταξά. Συνεχίζουμε δεξιά στα 11.500 μ στο εκκλησάκι – κιόσκι που συναντάμε. Ο δρόμος είναι χαλικοστρωμένος (Στρατιωτικός). Μπροστά μας απέναντι ορθώνεται ο Λαϊλιάς και κάτω στα πόδια μας ο κάμπος του Αχλαδοχωρίου. Η βλάστηση είναι χαμηλή. Στα 1.900 μ συναντάμε διαστάυρωση με άσφαλτο που ενώνει το Σιδηρόκαστρο – Καρυδοχώρι. Κατευθυνόμαστε αριστερά για Αχλαδοχώρι. Οδηγούμε ανάμεσα σε βουναλάκια με χαμηλή βλάστηση και στα δεξιά μας 150 μ περίπου κυλάει ο Κρουσοβίτης ανάμεσα από σκλήθρα και πλατάνια. Στα 2.250 είναι η είσοδος του  Αχλαδοχωρίου και στα 2.300 μ η πλατεία. Γραφική παραδοσιακή πλατεία, με έντονα χαρακτηρίστηκα του παρελθόντος. Γύρω – γύρω σπίτια παραδοσιακά αλλά και νεόκτιστα. Η αίσθηση που σου αφήνει είναι ότι το χωριό έζησε μεγαλεία στο παρελθόν. Μόλις ξεκινάς για Καρυδοχώρι φαίνονται τα σκαλιά της μεγαλοπρεπούς εκκλησίας του Προφήτη Ηλία. Ακολουθούμε πινακίδα για καρυδοχώρι. Ο δρόμος είναι άσφαλτος καλός με ήπιες κλίσεις και ανοικτές στροφές. Στα 30.000 μ φτάνουμε στην πλατεία του Καρυδοχωρίου. Δύο μαγαζιά και μία βρύση. Το ένα μαγαζί ήταν παλιό παντοπωλείο και το άλλο ψητοπωλείο σε λειτουργία με επωνυμία «Μπάτσοβας». Μας έκαναν εντύπωση οι ταχυδρομικές θυρίδες, που μάλλον αντιστοιχούν σε κάθε σπίτι. Το χωριό είναι μικρό και σου θυμίζει εγκατάλειψη. Οι κάτοικοι πολύ πρόθυμα ασχολούνται μαζί σου.

3. Καρυδοχώρι – Άνω Βροντού 17.700 μ [ trial ]

Υπάρχει δυσκολία για να βρεις τον δρόμο για Άνω Βροντού, θέλει πολύ προσοχή στις οδηγίες, δεν είναι σαφής και μεγάλος. Παίρνουμε τον δρόμο δίπλα από το ψητοπωλείο «Μπάτσοβος». Στα 20 μ αριστερά συναντάμε βρύση και στρίβουμε δεξιά δίπλα από αναπαλαιωμένα σπίτια. Μετά από 200 μ δεξιά κάτω δίπλα από αυλή σπιτιού. Θέλει προσοχή από την πλατεία και 200 μ μέσα στο χωριό. Οι αυλές των σπιτιών φιλοξενούν κατσίκια και η κύρια ασχολία των κατοίκων τους είναι η κτηνοτροφία. Στα 400 μ συναντάμε εκκλησάκι και στρίβουμε αριστερά. Το τοπίο είναι ξερό με βράχους στρογγυλούς και χαμηλή βλάστηση. Ο δρόμος είναι  βατός μόνο από 4x4 που φέρουν βοηθητικό κιβώτιο (αργά). Ανηφόρα – κατηφόρα διαδοχικά με μέτριες κλίσεις. Συναντάμε ρηχά νεροφαγώματα και μέχρι το γκρεμισμένο φυλάκιο μας συνοδεύει ο Κρουσοβίτης. Την χειμερινή περίοδο πρέπει να υπάρχουν πολλά νερά τρεχούμενα, που δημιουργούν νεροφαγώματα βαθύτερα. Το πέτρωμα σε αυτά τα βουνά είναι Γρανίτης. Στα 1.100 μ πάμε ευθεία και όχι δεξιά. Στα 1.400 μ. συναντάμε μεγάλη ποτίστρα όπως επίσης κατά μήκος της διαδρομής και πολλά μαντριά. Στα 7.300 μ βλέπουμε πινακίδα (καταφύγιο θηραμάτων), η βλάστηση έχει αλλάξει και είναι δενδρώδες ψηλή δρυς, οξιές και λίγα κωνοφόρα. Ο δρόμος είναι βατός με 4x4 αργά, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες αλλά οι κλίσεις είναι πιο έντονες και ο δρόμος πιο πετρώδης. Στα 8.600 μ δεξιά μας συναντάμε τεχνητή λίμνη, εκεί σταματάει το ρέμα του κρουσοβίτη σε λίγο φτάνουμε στην κορυφή της βουνοπλαγιάς. Στα 9.100 μ Ορόσημο 1.271 μ υψόμετρο είναι η κορυφή της τελευταίας βουνοπλαγιάς Αγγίστρου. Υπάρχει γκρεμισμένο φυλάκιο στρατιωτικό. Μετά ο δρόμος κατηφορίζει και είναι αρκετά καλός για απλό 4x4 (χωρίς αργά). Από το σημείο αυτό βλέπουμε την κοιλάδα της Βροντούς. Στα 9.900 μ συναντάμε τρίγωνο στο οποίο πάμε δεξιά με κατεύθυνση ΝΑ. Στα 10.100 μ βρίσκουμε διασταύρωση ευθεία. Συναντάμε πλήθος δρόμων και πρέπει να ακολουθούμε τις οδηγίες. Υπάρχουν παντού χωράφια με πατάτες, βρισκόμαστε στην κοιλάδα της Βροντούς. Στα 11.100 μ σε τρίγωνο πάμε δεξιά. Στα 15.400 μ μπαίνουμε σε παλιά άσφαλτο. Στα 16.700 μ δεξιά βλέπουμε τεχνητή λίμνη (αποταμιευτήρας νερού) που εξυπηρετεί τις ανάγκες άρδευσης των πατατο-χώραφων. Υπάρχουν πολλές τέτοιες λίμνες. Στα δεξιά μας ορθώνεται ο Λαϊλιάς. Στα 17.700 μ βρισκόμαστε στην πλατεία της Άνω Βροντούς. Για την πλατεία  μας οδηγεί από μακριά το παλιό καμπαναριό στην είσοδο του χωριού.

4. Άνω Βροντού – Ορεινή (Χαρακτηρισμένη στον χάρτη ως πορτοκαλί) [Trial—open]

23.550 μ

Αναχωρούμε από την όμορφη πλατεία της Άνω Βροντούς, με την βρύση του 1878, με τις ιστορίες των κατοίκων και κατευθυνόμαστε για την κορυφή του Λαϊλιά. Περνάμε μπροστά από την καμένη εκκλησία και μετά στρίβουμε δεξιά για την τεχνητή λίμνη (την είχαμε ξανασυναντήσει πριν μπούμε στο χωριό). Στην λίμνη από τον κάτω δρόμο οδηγούμε σε καλό αμμώδη πατημένο χωματόδρομο. Γύρω – γύρω υπάρχουν πατατοχώραφα. Στα 1.700 μ συναντάμε τρεις δρόμους, αφήνουμε τον αριστερά και τον δεξιά και παίρνουμε τον μεσαίο. Σε 200 μ πάμε ευθεία (αφήνουμε τον δεξιά) και σε 100 μ πάμε αριστερά (αφήνουμε τον δεξιά) και αρχίζει ο δρόμος να αλλάζει και να δυσκολεύει. Νεροφαγώματα ανηφόρα και στένωμα, οπωσδήποτε χρησιμοποιούμε 4x4 αργά. Η βλάστηση είναι οξιές, δρυς και κωνοφόρα. Ανεβαίνουμε σε βουνοπλαγιά. Στα 1.100 μ βγαίνουμε από τον κακοτράχαλο δρόμο, συναντάμε χωματόδρομο μεγάλο πατημένο σε καλή κατάσταση στρίβουμε δεξιά. Στα 100 μ πάλι δεξιά (πινακίδα | Ελεγχόμενη κυνηγετική περιοχή) οδηγούμε σε ανηφορικό καλοστρωμένο χωματόδρομο και γύρω μας η βλάστηση είναι κωνοφόρα. Στα 1.700 μ πάμε αριστερά και ακολουθούμε τις οδηγίες χωρίς να αλλάζει ιδιαίτερα το φυσικό τοπίο. Σε 600 μ συναντάμε διασταύρωση και πάμε δεξιά. Είμαστε πλέον στο ορειβατικό μονοπάτι Ε6. Σε 2.000 μ πάμε δεξιά σε ένα λάμδα και σε 100 μ αφήνουμε έναν δρόμο δεξιά (πάει Καρυδοχώρι) και συνεχίζουμε ευθεία. Σε 50 μ συναντάμε διασταύρωση στην οποία πάμε ευθεία. Το διακριτικό σημείο της διασταύρωσης είναι μία μεγάλη οξιά. Στα 50 συναντάμε διασταύρωση πάμε αριστερά (ευθεία πάει Λαϊλιά) για ορεινή. Βρισκόμαστε συνέχεια ανάμεσα σε πατατοχώραφα. Στα 300 μ βρίσκουμε διασταύρωση και πάμε δεξιά. Στην συνέχεια στρίβουμε αριστερά στα 800 μ και οδηγούμε για 100 μ στα οποία ο δρόμος εμφανίζει μεγάλη δυσκολία και ανηφορική κλίση. Χρειάζεται απαραίτητα χρήση 4x4 και αργά. Στα 500 μ πάμε αριστερά και ξανά αριστερα στα 300 μ όπου πλέον οδηγούμε σε διπλό χωματόδρομο αρκετά καλό και χωρίς δυσκολίες. Οδηγούμε στην πλαγιά του Λαϊλιά και στην μία πλευρά έχουμε την πεδιάδα της Άνω Βροντού. Στα 1300 μ συναντάμε βρύση και μία καλύβα. Στρίβουμε δεξιά και βλέπουμε μπροστά μας μικρούς αποταμιευτήρες για τα πατατοχώραφα. Στα 6700 μ πηγαίνουμε αριστερά και στα 1100 στρίβουμε δεξιά ακολουθώντας την πινακίδα για Μπανίτσα – Σαριγιάρ. Στα 3700 μ μπαίνουμε στην Κάτω Ορεινή. Μικρό χωριό, παλιός κτηνοτροφικός οικισμός. Τέλος στα 1200 μ φτάνουμε στην Άνω Ορεινή.

5. Άνω Ορεινή – Λευκώνας [ Open ]

18.600 μ

Μπαίνουμε σε χωματόδρομο καλά πατημένο, φαρδύ, χωρίς δυσκολίες σε όλες τις εποχές. Ελαφρά κατηφορικός με ανοικτές στροφές και ήπιες κλίσεις. 4x4 απαραίτητο, χωρίς αργά. Σε 700 μ αφήνουμε δρόμο αριστερά και στην συνέχεια στα 1.600 μ αφήνουμε πάλι δρόμο στα αριστερά. Στα επόμενα 1.100 μ πατάμε άσφαλτο με κατεύθυνση ΝΔ και σε 500 μ συναντάμε την πλατεία Ξηροποτάμου. Μικρό χωρίο με νεόκτιστα σπίτια, αλλά και έξω από το χωριό αρκετά μαντριά. Ελάχιστη νεολαία. Στο παρελθόν πρέπει να ανέβαζαν τα κοπάδια τους για το καλοκαίρι. 400 μ μετά στρίβουμε δεξιά στον χωματόδρομο και σε 2.600 μ αφήνουμε τον δρόμο αριστερά. Σε 800 μ αφήνουμε κατηφορικό δρόμο αριστερά παρατηρούμε ότι στον βράχο έχει κόκκινα διακριτικά με σπρέι. Στα 1.200 μ αφήνουμε δρόμο αριστερά και δεξιά. Το τοπίο δεν έχει αλλάξει καθόλου. Στα 300 μ σε λάμδα πάμε αριστερά. Υπάρχει φυλάκιο δασικό και εκκλησάκι αφιερωμένο στους  Αγίους Αναργύρους. Σε 600 μέτρα αφήνουμε δεξιά αγροικία και στέγαστρο. Οδηγούμε δίπλα σε φαράγγι με μεγάλο βάθος. Είναι εντυπωσιακό γεωργικό φαινόμενο. Αυτό καταλήγει στον Στρυμώνα, αφού περάσει τον Λευκώνα του Μητρουσίου. Σε 3.700 μ σε λάμδα  πάμε δεξιά. Σε 200 μ  αφήνουμε δρόμο δεξιά. Σε 2.900 μ σε διασταύρωση πάμε δεξιά και μπαίνουμε σε άσφαλτο που ενώνει τον Λευκώνα με το Μετόχι – Ξηροπόταμο. Στα 2.000 μ βρισκόμαστε στην πλατεία του Λευκώνα.

6. Λευκώνας – Μητρούσι [ open ]

6.800  μ

Στα 400 μ περνάμε τον κεντρικό δρόμο Θεσσαλονίκης / Σερρών και αριστερά από την γέφυρα κατευθυνόμαστε δίπλα από το ρέμα στην περιφερειακή Σερρών / Θεσσαλονίκης. Σε 800 μ συναντάμε φανάρι και περνάμε απέναντι. Ήδη από την ώρα που μπήκαμε Λευκώνα είμαστε στον πολιτισμό. Σε 50 μ μπαίνουμε σε χώμα. Είμαστε στην Σεραϊκή πεδιάδα σε περιοχή χωραφιών και στην διασταύρωση  πάμε ευθεία. Σε 100 μ αφήνουμε δρόμο αριστερά και σε 400 μ δεξιά διασχίζουμε το ποτάμι και σε 40 μ αφήνουμε αριστερά και δεξιά δρόμο και πάμε ευθεία. Σε 400 μ σε λάμδα πάμε δεξιά. Στα 100 μ συναντάμε διασταύρωση και πάμε ευθεία. Όλοι αυτοί οι δρόμοι σε άσφαλτο είναι χωραφόδρομοι. 400 μ σε διασταύρωση (Τ) πάμε δεξιά και σε 1.600 μ σε κεντρική κυκλοφοριακή αρτηρία Θεσσαλονίκης / Σερρών πάμε αριστερά μέχρι τα επόμενα 1.300 μ που συναντάμε την διασταύρωση πάμε αριστερά για Μητρούσι. Στα 2.200 μ φτάνουμε στο Μητρούσι.